خرید بلیط هواپیما

آژانس مسافرتی طلائیه ارائه کننده بلیط هواپیما، قطار، تورهای مسافرتی

خرید بلیط هواپیما

آژانس مسافرتی طلائیه ارائه کننده بلیط هواپیما، قطار، تورهای مسافرتی

ابعاد ستون سوله

ابعاد ستون سوله

ابعاد ستون سوله  ستون‌ ها از مهمترین اجزاء در ساختمان‌ سازی هستند که وظیفه تحمل ثقل و سنگینی بار یک سازه را بر عهده دارند. برای ساخت سازه ای محکم و ایمن باید ستون ها استحکام زیادی داشته باشند. ستون ها از اعضای ساختاری عمودی یک سازه به شمار می آیند که بارها را عمدتا در حال فشرده سازی حمل می کند. ستون ها بارها را از سقف، دال کف، دال سقف یا از یک تیر به یک کف یا پایه منتقل می کند. ستون ها دارای لحظه های خمش در مورد یک یا دو محور مقطع می باشند. انواع مختلفی از ستون ها وجود دارند که در قسمت های مختلف یک سازه فلزی یا بتنی مورد استفاده قرار می گیرند.

​ستون سوله

ستون ها سازه‌هایی عمودی می باشند که در حفظ استحکام بنا و انتقال بار اصلی ساختمان به زمین از اهمیت ویژه ای برخوردارند. از این باب استفاده از متریال استاندارد، مناسب و درجه یک در آن بسیار ضروری می باشد. دسته بندی ستون ها با توجه به محل نصب و کارآیی ستون‌ها در سازه به دو نوع ستون های بتنی و فلزی انجام می شود.

در ساخت سوله سنگین و ساخت سوله سبک هر چقدر استحکام ستون‌ ها بیشتر باشد سازه محکم ‌تر و ایمن ‌تر بنا می شود. به دلیل استحکام بیشتر فولاد نسبت به بتن بیشتر سازه ‌ها از ستون ‌های فلزی فولادی ساخته می شوند تا استحکام و ایمنی سازه ها تضمین شوند. به دلیل استحکام و مقاومت بالایی که فولاد دارد، وجود ستون در استراکچرفلزی جایگاه خاصی در تحمل کل بار سازه دارد.

ستون های فلزی با توجه به ویژگی ها و کاربردهای خاصی که دارند به انواع مختلفی از جمله تیرآهن، نبشی، میلگرد، تسمه­ های اتصال دهنده، صفحه های تقویتی، جوش، اتصال ستون به صفحه زیر ستون تقسیم می­شوند.

سازه‌های بتنی یکی از انواع جدید سازه ها می­باشند. این سازه ها دارای اسکلتی متشکل از اعضای افقی ( میله‌ها ) و اعضای عمودی ( ستون‌ها ) می­باشند. در این سازه ها امکان ایجاد روکش‌های سنگی، سرامیک و شیشه‌ای وجود دارد که وجه تمایز این سازه از سازه های فلزی نیز محسوب می شود.

ستون ها بر اساس شرایط، نوع و ابعاد سوله به انواع مختلفی به صورت زیر تقسیم می­شوند:

سطح مقطع، نوع بارگذاری، انواع تقویت کننده ها، مواد ساختمانی، اندازه

از معیارهای انتخاب نوع سوله و ساخت سوله مناسب می­توان تعیین محل، تعداد و ابعاد مناسب ستون ها در سوله را عنوان کرد.

تعیین محل ستون ها

تعیین محل ستون ها اولین گام در تهیه نقشه های سازه می باشد. توجه به پلان ساختار سازه در تعیین محل مناسب نصب ستون از اهمیت ویژه ای برخوردار است. محدوده تقریبی محل ستون ها بر اساس نوع سازه منتخب از سمت مهندس محاسب و بارهای وارد بر سازه مشخص و تعیین می گردد.

برای تعیین مکان دقیقتر ستون ها در نقشه ها، توجه به نکات زیر الزامی می باشد:

  • باید محل و فاصله ستون ها از یکدیگر به نحوی تعیین گردد که با تعداد کم ستون، کل بارهای وارده به سازه به زمین منتقل شود.
  • بهتر است ستون ها با فاصله یکسانی از یکدیگر قرار گیرند.
  • محل ستون ها به زیبائی سازه آسیب نرساند.
  • ستون های تعبیه شده در سازه های فلزی و ساختمان ها در درون دیوارها، جرزها و کمدهای دیواری مخفی شوند.
  • برای تعیین محل ستون ها در سازه و ساختمان باید به اجزایی همچون دستگاه پله، آسانسور، نورگیرها، داکت ها، انواع جرثقیل سوله و… توجه کرد. برای ایمنی بیشتر بهتر است در چهار گوشه دستگاه پله و آسانسور ستون پیش بینی شود.
  • پارکینگ ها یکی از سازه هایی هستند که قرار گرفتن ستون ها در آن بسیار مهم است. محل قرارگیری ستون ها در فضای پارکینگ، نباید مانع از حرکت ماشین ها و ایجاد فضاهای پرت گردد. فضای مورد نیاز برای پارک یک ماشین یا به عبارتی فاصله بین نازک کاری دو ستون مجاور ۵ در ۲٫۵ متر است. از طرف دیگر فضای مورد نیاز برای پارک دو ماشین در مجاورت یکدیگر ۵ در ۴٫۵ متر در نظر گرفته می شود.
  • همینطور در سوله ها نباید مانع از نصب جرثقیل ها، حرکت و جابجایی محصولات و ایجاد فضاهای بدون استفاده گردد.

یکی از مواردی که می تواند در بهینه ساختن فضاها کمک کند ستون گذاری مستطیلی می باشد که در مقاله ابعاد ستون فلزی سوله این مطلب به تفضیل توضیح داده شده است.

تعیین محل ستون ها

ابعاد استاندارد در ساخت ستون‌ها

زمان ساخت ستون های فلزی نسبت به ستون های بتنی کمتر است بنابراین سرعت ساخت نیز بالا می­رود. یکی از نکات و فاکتورهای اساسی در ساخت ستون ها و زیر شاخه های آن، محاسبه ابعاد استاندارد و دقیق ارتفاع و سطح مقطع می باشد.

در ساخت انواع ستون ها، نسبت طول به ضخامت مورد محاسبه و اندازه‌گیری قرار می‌گیرد. میزان مناسب این نسبت ابعاد ستون برابر با عدد ۱۲ است (نسبت طول به ضخامت برابر 12).

هرگاه این نسبت از 12 بیشتر شود، ارتفاع ستون زیاد و استحکام آن ‌کاهش می یابد و هرگاه این نسبت از 12 کمتر شود معایبی همچون کوتاه جلوه دادن ظاهر ستون می­گردد که سبب خمیدگی سازه می­شود. در ساخت ستون در سوله باید به محل قرارگیری سوله نسبت به ابعاد ستون ها توجه خاصی داشت. در سازه و سوله های دو طبقه و چند طبقه، ابعاد ستون های بتنی یا فلزی در طبقات پایین تر بزرگتر از ستون‌های طبقات بالا هستند.

نکات کلیدی ابعاد ستون ها

پیشنهاد می شود ابعاد ستون های زیرین و بالایی یکسان در نظر گرفته شود اما در ستون های زیرین از آرماتور کمتری نسبت به ستون بالایی استفاده شود.

طبق مفاد مقررات ملی ساختمان در صورتی می توان میله گرد را خم نمود که مقدار کاهش ابعاد مقطع ستون های بالایی نسبت به ابعاد مقطع ستون های پایینی کمتر یا مساوی 5/7 سانتیمتر باشد.

فاصله بین ستون ها

- فاصله ستون ها در تمام سازه ها با هر کاربری باید به دقت تعیین شود.

- فاصله ستون ها در عرض متنوع می باشد چرا که بسته به اندازه دهانه سوله دارد. اما فاصله ستون ها در طول به صورت نرمال 6 متر در نظر گرفته می شود. در برخی موارد در سازه های خاص این اندازه به ۱۵متر و یا بیشتر می رسد که می توانند تحمل نیروی بیشتری داشته باشند. فاصله بین ستون در سازه هایی که شرکت سپهر سوله بنا می کند بین 6 متر تا 18 متر هم لحاظ می شود.

- همینطور فاصله بین ستون ها (دهانه) با نوع سیستم سقف سازه نیز ارتباط مستقیمی دارد.

به دلیل مهم بودن ارتباط بین فاصله ستون ها و سیستمهای مختلف سقف به حداکثر دهانه ها در سیستم ها مختلف سقف میپردازیم. تمام این اطلاعات منطبق با مقررات ملی ساختمان می باشد.

برای اجرای ستون گذاری صحیح به دلیل گران بودن برخی سیستم های سقف باید به برآورد هزینه ها دقت کنید و ستون گذاری به صورتی انجام شود که پرتی فضا نداشته باشیم.

با توجه به نکات مهندسی ساخت، برای ساخت سوله ارزان می‌توان هزینه های ساخت ستون را کاهش و استحکام سازه را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.